Micro-influencers zijn interessant vanwege hun engagement

Micro-influencers zijn interessant vanwege hun engagement

juli 9, 2018 0 Door OnlyZ

Ben jij al een micro-influencer? Heb je meer dan 3000 volgers/ unieke bezoekers? Dan heb ik goed nieuws! De markt is meer en meer op zoek naar jou! Nee nog niet? Dan is het nu tijd om er een te worden!

Micro-influencer

©Barbara Oosthoek, OnlyZakelijk.nl

Micro-influencer hoe word je dat?

  • Begin je eigen website over jouw passie(s) en schrijf hier in je eigen schrijfstijl met grote regelmaat degelijke artikels die voldoen aan de meest recente Search Engine Optimalisation (SEO) richtlijnen zodat Google je website zo snel mogelijk gaat ranken.
  • Wees sociaal actief op je favoriete sociale kanalen en deel daar je eigen content (en dat van anderen). Reageer daarbij actief op vragen en opmerkingen zodat de engagement met je volgers groeit.
  • Organiseer originele (win)acties. (Zodra je groot genoeg bent, willen bedrijven graag een product weggeven in ruil voor sociale aandacht en/of backlinks.)
  • Nadat je website goed wordt gevonden door Google (en andere zoekmachines) en je Domain Authority boven de 20 komt, benaderen bedrijven je steeds meer voor samenwerkingen (het plaatsen van backlinks). Hoe hoger je ranking, hoe meer bedrijven bereid zijn om je te betalen.
  • Hoe specifieker je niche, hoe eerder je zal worden benaderd door bedrijven die binnen die doelgroep opereren. Daar de lezers dan ook heel specifiek geïnteresseerd zijn in jouw onderwerpen, heeft het sneller een meerwaarde om samenwerkingen aan te gaan, ook als je ranking nog niet hoog is.
  • Meer specifieke content betekent wel minder samenwerkingen in de breedte. (Zo zullen er op deze website geen samenwerkingen worden aangegaan met bijv. kledingshops of vakantiepark, maar juist door partijen die in zich in de zakelijke markt bevinden.)

Hoeveel tijd kost het om een micro-influencer te worden?

Dit hangt af van hoeveel kennis je bezit over WordPress, SEO en content schrijven. Is het allemaal nieuw voor je, dan is het weer afhankelijk van de tijd die het je kost om je iets nieuws eigen te maken.

Ook is het afhankelijk van de tijd (letterlijk) die je bereid bent om te spenderen aan een ‘nieuwe hobby’ die in het begin vooral veel doorzettingsvermogen vraagt. De meer je bereid bent om jezelf in te lezen, cursussen te volgen en waar nodig events te bezoeken, hoe sneller zal je merken dat je op de juiste weg bent.

Toen ik nog niet wist hoe het geheel werkte (ik begon met bloggen uit passie) schreef ik na een klein jaar de blog https://onlybyme.nl/lifestyle/bloggen/binnen-jaar-naar-5000-unieke-bezoekers/ op de grotere broer van Only Zakelijk.

Niet iedereen is geschikt om micro-influencer te worden!

Ik raad het je af om een micro-influencer te willen worden als geld verdienen je grootste of enige beweegreden is. Veel belangrijker (en dat straalt af van je content) is het plezier hebben in schrijven en het delen van ervaringen met je groeiende publiek.

Indien je niet sociaal bent ingesteld en feitelijk niets over jezelf online wilt delen, dan is het zeer lastig om micro-influencer te worden, daar juist het persoonlijke je onderscheidt en aantrekkelijk maakt voor volgers. Bezoekers vinden je website omdat ze zich herkennen in je verhaal (vaste volgers) en/of informatie willen over onderwerp X (via zoekresultaten op jouw website belanden en daarna eventueel rondkijken naar meer relevante content indien de het resultaat van hun zoektocht wordt bevredigd).

Het worden van micro-influencer is een leerproces en dus zal je door fouten te maken, leren hoe het niet moet en door succesjes je eigen weg vinden in het geheel. Daarbij is én blijft de online wereld zich doorontwikkelen. Het moment waarop je ‘alles’ weet wat nodig is om succesvol te blijven zal dus nooit plaatsvinden. Bereid zijn om te leren en jezelf te blijven ontwikkelen is dus een ‘must have’ skill.

 


Het ontstaan van het idee voor deze blog is ontstaan na het lezen van onderstaand artikel. Dankjewel voor de inspiratie Fluencify!

De opmars van de micro-influencer